9 tipov ako napísať šťavnatý headline

30. 5. 2016

Ako hovorí David Ogilvy, jeden z najlepších copywriterov všetkých čias:

V priemere päťkrát viac ľudí číta titulok ako zvyšok textu. Ak ste napísali titulok, minuli ste osemdesiat centov z vášho dolára.

Iná štatistika hovorí o tom, že 8 z 10 ľudí si prečíta titulok, ale iba 2 z tých 8 pokračujú čítaním článku. Môžete si vybrať, či to hovorí o slabej úrovni titulkov alebo náročnosti čitateľov. Ak si myslíte, že vaše headliny nie sú dokonalé a môžete vďaka nim zvýšiť čítanosť, tu je 10 tipov ako na to.

1. Používajte čísla

Už vám lezú na nervy všetky tie listy a zoznamy s 9 radami či 13 tipmi? A vidíte, aj tak ich čítate. Copywriteri ich používajú preto, že fungujú. Je to stokrát prevarené klišé, ale fungujúce. Navyše čitateľ vie odhadnúť, aký je článok dlhý. Preto nevystrašte ľudí titulkom „199 tipov ako správne vyčistiť koberec“.

2. Napíšte viac ako 1 headline

Prvý titulok, ktorý vám napadne, nie je takmer nikdy ten najlepší. Dokážete vymyslieť aj lepšie. Napíšte si aspoň 10 rôznych headlinov a dajte si od nich nachvíľu odstup. Potom sa k nim vráťte a vyberte ten najlepší. Ten, ktorý by vás prinútil pokračovať v čítaní článku. Že je to pracné? Je, ale takto môžete zvýšiť čítanosť.

3. Používajte slovesá a šťavnaté prídavné mená

Prídavných mien v headlinoch nájdete dosť, ale sú to tie správne? Čo tak použiť niečo expresívnejšie, čo zapôsobí na ľudské emócie. Nahraďte „dobré“ nahraďte slovom „skvostné“, „zlé“ vymeňte za „diabolské“. A okrem toho nemôžete zabudnúť na akčné slovesá, ktoré headlinu dodajú šťavu.

4. Dajte prísľub, radu, tip

Čitateľ musí vedieť od začiatku, čo dostane za to, že si váš článok prečíta. Čo sa naučí, čo sa dozvie či ako sa zabaví. Klaďte dôraz na pridanú hodnotu, ktorú ľudia získajú. Miesto headlinu „Kvalitný spánok je dôležitý“ použite „5 tipov, ako zlepšiť svoj spánok“.

5. Používajte „prečo, kto, ako, kedy, čo“

– Počul si už tú novú klebetu?
– Nie, povedz mi kto, kedy, ako, prečo a hlavne preháňaj.
Presne toto chcú od vás počuť/čítať. Tak im to dajte a začnite článok titulkom „Ako uvariť špargľovú polievku“ alebo priostrite „Prečo sa bývalý prezident sprchuje so svojím psom?“

6. Šokujte!

Nebojte sa šokovať. Kúpte si bulvárne noviny a inšpirujte sa ich nadpismi. Pretože nikto nevie robiť headliny tak dobre ako bulvár, ktorý vás donúti prečítať si článok o tom, že markizácka rosnička mala triesku: „Zapichnúť a znepríjemniť život. Čo trápi známu rosničku?“.

Ja som nedávno použil v článku o jednom talianskom mestečku tento nadpis: „Matera: Mesto, ktoré musí Ježiš nenávidieť“ Je to lepšie ako nudné „Matera: Charizmatické mesto“. Zaujíma vás, prečo ho Ježiš musí nenávidieť? Pretože tu Mel Gibson natočil film Umučenie Krista.

7. Položte otázku

Vzbuďte v čitateľovi zvedavosť. Najlepšie tým, že niečo naznačíte, ale nedopoviete. „Prečo bratislavské taxíky zatarasili centrum mesta?“ Viete, čo sa stalo, ale chcete vedieť aj príčinu, a tak čítate ďalej. Ľudská zvedavosť je nezastaviteľná. Vďakabohu.

8. Pozor na dĺžku

Keby ste zavreli do jednej miestnosti 5 copywriterov a spýtali by ste sa ich, koľko slov má mať ideálny headline, odohral by sa tam masaker. Neexistuje presný počet slov, pohybuje sa v intervale od 6 do 9. Dôležitý je však počet znakov – aj kvôli Googlu by ste nemali prekročiť 70 znakov. Ak prekročíte, vo výsledkoch vyhľadávania sa váš titulok nezobrazí celý.

9. Používajte kľúčové slová

Zo SEO hľadiska je dôležité, aby ste v headlinoch používali kľúčové slová. Je zlé, keď sa necháte uniesť tým, že musíte zapôsobiť na emócie čitateľa. Nie ste tlačené vydanie Nového Času, aby vám bolo jedno, či používate kľúčové slová. Pozrite sa na vzorec, ako by mal vyzerať dobrý headline: číslo/akčné sloveso + šťavnaté prídavné meno + kľúčové slovo + prísľub/benefit.