Ako napísať newsletter, aby si ho ľudia prečítali

8. 5. 2016

Facebook je mŕtvy, Twitter je mŕtvy, newslettre sú mŕtve. Dnes je trendy písať o všetkom, že je mŕtve. Iba o anglickej kráľovnej píšu, že žije. Ak to však bude takto ďalej pokračovať, newslettre bude čakať osud QR kódu. Dobrý nápad, na ktorý sa kvôli marketérom zabudne. Prečo? Pretože ho používali na každú blbosť, ktorá nikoho nezaujímala.

Nedávno som na Strategie.sk čítal článok o tom, že generácia Y (ľudia do 25 rokov) je imúnna voči marketingu na sociálnych sieťach, hlavne Facebooku, a veľmi dobre reaguje na e-mail marketing. A potom na konci článku som sa dočítal, že autor je majiteľom agentúry, ktorá rieši e-mail marketing. Aká náhoda.

E-mail marketing nie je mŕtvy, ani zaujímavejší ako Facebook, ani pravda nie je uprostred. Dôležité je, ako je newsletter napísaný. Od toho záleží, či funguje, či si ho ľudia otvoria a prečítajú. A áno, niektoré newslettre sú také, že si ich niekto prečíta. Ako by mal takýto newsletter vyzerať?

Nepíšte newslettre

Posielať newslettre nie je povinnosť. Nemusíte sa báť, že klienti zomrú od žiaľu, ak im týždeň nepošlete žiadne novinky. Ak nemáte nič, čo by vašim klientom pomohlo, zaujalo či potešilo, neposielajte im nič len preto, aby ste vykázali činnosť. Aj tak to skončí v koši.

Z každej strany sa na vás valí mantra o dôležitosti obsahu. „Robte obsah, robte obsah, robte obsah!“ Áno, robte, ale iba vtedy, keď máte čo povedať a niekomu tým pomôžete. Teraz sa na nás z každej strany valia články s nulovou hodnotou len preto, že to odporúčajú SEO špecialisti a marketéri. A to isté platí aj pre newslettre, robte ich iba vtedy, ak adresáta zaujmú.

Väčšina newslettrov, ktoré prídu mne, skončí v koši bez toho, aby som ich otvoril. Ale sú tu aj také, na kotré sa teším. Ak máte radi tenisky, Footshop.sk robí newsletter so super fotkami sneakers, ak máte radi reklamu, tak agentúra Mayer/McCann Erickson posiela newsletter o najnovších trendoch a pridáva aj super videá. A ak sa vám nechce čítať, vydavateľ audiokníh, Progresguru.cz, mi každý týždeň pošle pársekundovú ukážku z ich knihy.

Už viete čo nerobiť.

Čo teda robiť?

Dajte si záležať na predmete

Na predmete záleží, lebo je to to, čo rozhoduje o tom, či newsletter otvoríte, alebo nie. Úplné šialenosti predvádza napríklad Zlavomat.sk. Ideálna ukážka toho, ako by subject nemal vyzerať: Novootvorený hotel HORIZONT Resort**** s neobmedzeným wellness + vstupom do Aquacity. 

Hneď po prečítaní predmetu by malo byť jasné, čo človek dostane, ak si mail otvorí. Vyberte si najväčšiu výhodu, ktorú váš produkt/akcia/služba dáva. Nemusíte sa brániť ani kreativite, ale zase to netreba preháňať a rôznym detským rýmovačkám sa vyhnite. Ako vyzerá dobrý subject newslettra? Napríklad takto: Zbláznili sme sa. Kúpte si letenky do Paríža za 20 €. 

Nebuďte suchár

Čo si myslíte, koľko sekúnd máte na to, aby ste zaujali čiateľa a neklikol na ikonu smetného koša? Pár sekúnd. Preto nestrácajte čas a zabudnite na všetky tie „Vážený pán Polobotka, dovoľujeme si vás osloviť“ či „Dobrý deň, drahý zákazník“. Začnite hneď z ostra, najlepšie nejakým dobrým headlinom, o ktorom sme si už niečo napísali.

Snažte sa byť vtipný, uvoľnený, veď o nič nejde. Najhoršie, čo sa vám môže stať, je, že niekto váš mail zmaže. A to je predsa len príjemnejšie ako španielska čižma. Preto si povedzte „No bože, píšem človeku, ako som ja, a tak sa s ním aj tak budem baviť“. Zabudnite na nejaké blbé korporátne frázičky. Buďte ľudia a nebojte sa použiť šťavnaté slová, ktoré vyvolávajú emócie. Viete o tom, že sa ľudia rozhodujú podľa emócií, nie?

Personalizujte

Čo myslíte, kvôli komu ľudia otvárajú emailovú schránku? Kvôli správam od priateľov, alebo kvôli spoločnostiam, ktoré im chcú niečo predať? Ak chce spoločnosť zaujať príjemcu, musí sa správať ako jeho kamarát. A hlavne oslovujte jedného človeka, nie skupinu zákazníko.

Nebojte sa používať skutočné meno, ale nerobte zo seba psychopata: „Tomáš, počuli sme, že rád lietaš. Čo by si, Tomáš, povedal na to, keby sme ti ponúkli letenky za 20 €? Nechceš letieť sám, Tomáš? Máme pre teba…“ a už utekám na políciu, že ma obťažuje šialený stalker.

Nie je to všetko len o mene, použite nazbierané dáta. Určite viete, aké produkty váš klient naposledy nakúpil a čo si prehliadal, ponúknite mu na ne zľavu. Napíšte mu newsletter ak vám príde podobný tovar, ktorý by ho mohol zaujímať. Personalizácia je cesta.

Prineste výhodu

Čo urobíte so psom, ak urobí to, čo chcete? Odmeníte ho. Síce porovnávať (potenciálnych) zákazníkov so psom je mimo misy s granulami, ale! Ale tiež ich odmeňte, ak vás newsletter dočítajú. Máte nový tovar? Urobte ich výnimočnými a dajte im zľavu.

Dostali ste na sklad tovar, o ktorý bude bitka? Dovoľte im ho objednať skôr, ako sa k nemu dostanú ostatní záujemcovia. Toto je zmysel newslettra – aby ľuďom priniesol výhody, ktorí iní nemajú.

Buďte stručný a prehľadný

  • nebojte sa
  • písať
  • v odrážkach
  • a používajte bold či kurzívu 

Buďte vecný a rozbaľte svoj kabaret ešte skôr, ako ľudia začnú pískať prečo nehrá hudba. Predstavenie nenaťahujte. To, čo viete povedať 2 vetami, povedzte 2 vetami. Dajte si záležať aj na tom, aby benefity, ktoré ponúkate, boli benefitami pre klienta a nie pre vašu firmu.

A na záver? CTA

Call to action musí byť na konci každého newslettra. Dajte tam prelink, tlačidlo, ktoré ľudí zavedie tam, kde chcete ich chcete mať. CTA môžete pokojne podporiť časovým ultimátom. Pretože ak človek vie, že na rozhodnutie ma iba určitý čas, nezavrie mail so slovami, že si to premyslí neskôr. Bude konať hneď.

Ak použijete tieto rady v praxi, odmerajte si výsledky a porovnajte ich. Newsletter naozaj ešte nezomrel.