Ako písať text, aby sa čitateľ nezbláznil

2. 5. 2016

Minule som napísal a vy ste, dúfam, prečítali „čo to ten copywriting je“. Prvé kolo oťukávania a spoznávanie „súpera“ máme za sebou, pred druhým kolom sa pozrieme na to, aké chyby musíte odstrániť, ak chcete svojho súpera, ktorým je zlý text, poraziť. Keby som tieto chyby vo vašom texte objavil, nič by som si od vás nekúpil. Ak ma chcete za zákazníka a stovky mne podobných, odstráňte tie chyby.

Gramatické chyby

Gramatika je základ, aj preto sa ju učíme na základnej škole. Niekomu to však ide lepšie s číslami, iným s písmenami. Ak patríte k prvej skupine a myslíte si, že rizoto sa píše s „y“, lebo je uvarené z ryže, je lepšie ak si nájdete copywritera či korektora.

Ale pozor, dôverujte mu a nepodceňujte jeho prácu. Stáva sa, že proaktívny manažér vráti text na prepracovanie, lebo tam našiel chyby. Vy sa na to pozriete a zistíte, že pred každé „alebo“ dopísal čiarku a „v ateliéri“ vám prepísal na „v ateliéry“. Ak sa vám predsa len niečo nebude zdať, zaberie vám tri sekundy, kým to napíšete do Googlu a ten vám vyhodí nejaký článok z novín, kde je tento výraz napísaný správne.

A ešte jedna vec, rozmohol sa nám tu taký nešvár. A tentokrát to nie je slovíčko „prcat“. Ľudia začali používať pred interpunkciou (bodka, čiarka, otáznik, výkričník) medzeru a sú toho plné Facebooky. Nerobte to, je to hnusné. A nesprávne.

Nudný nadpis

Práve nadpis je to, čo by malo zariadiť, aby čitateľova zvedavosť kričala: „Rýchlo, rýchlo, čítaj už!“ Lenže realita je tak trochu iná, priemerne len 8 z 10 ľudí si prečíta nadpis a zvyšok textu dočítajú iba 2.

Ako zvýšiť čítanosť vašich textov? Jednoducho, nepíšte nudné nadpisy (nudné články už vôbec nie). Ak chcete písať o tom, ako sa darilo vašej firme minulý rok, nepíšte nadpis „Výročná správa za rok 2015“. Skúste niečo, čo bude nútiť človeka čítať ďalej, začnite, ale nedopovedzte.

Manažéri sú v šoku. Zisk či strata?“

Čísla všetkých prekvapili. Ako hospodárila firma?

Cítite tam vplyv bulváru? Cítite dobre. Nebojte sa hľadať inšpiráciu v Novom čase, na Topkách či v Pluske. Ale nerobte z toho taký cirkus ako oni, práve bulvár dokáže urobiť headliny, ktoré vás nútia čítať ďalej.

Jedna faktická – za nadpisom sa nepíše bodka. Nikdy. Ani keď má dve vety, vtedy sa píše bodka/otáznik/výkričník iba za prvou vetou. Aha, takto: Za nadpisom sa bodka nepíše. Nikdy

Prezidentské prejavy

Keď píšete text, ktorý bude čítať viac ako jeden človek, začnete veci zbytočne komplikovať. Budú to čítať ľudia, musím urobiť dojem, chcem, aby videli, že mám dobrú slovnú zásobu a potom vznikne z toho prezidentský prejav.

Nerobte to. Buďte uvoľnený, píšte tak, ako keby ste s čitateľom sedeli na pive. Vytvoríte tak príjemnejšiu atmosféru a navyše text sa bude jednoduchšie čítať. Píšte ako človek, nie ako robot.

„Vážený zákazník, prijali sme Vašu objednávku, ktorá bude vyexpedovaná najneskôr do 24 hodín. Tovar vám bude doručený dodávateľskou kuriérskou službou v priebehu najbližších 2 – 3 dní.“

vs.

„Prijali sme vašu objednávku a máme radosť. Už teraz na jej odoslaní usilovne pracujeme a najneskôr do 3 dní sa z nej budete tešiť už vy.“

Okrem toho, že je to kratšie, tak zákazník má dobrý pocit z toho, že číta text napísaný „človečinou“.

Jednoduchosť, jednoduchosť, jednoduchosť

Jednoduchosť, jednoduchosť, jednoduchosť

No nie je to hneď lepšie? Píšte jednoducho, výstižne a zbytočne nekomplikujete. Píšete preto, aby ľudia porozumeli a nie preto, aby sa tešili, aký je magický realizmus košatý na krásne slová.

Držte sa jednej témy, aby sa vám nestalo, že začnete písať o tom, aké výhody má kosačka, ktorú predávate, a na konci sa čitateľ dozvie o tom, že ríbezle treba strihať na jar. Jeden odsek, jedna myšlienka.

Cudzie slová a odborné termíny nerobia z textu nič hodnotnejšie. Ak medzi kolegami používate termíny z odboru, je to v poriadku, no ak sa prihovárate človeku, ktorý o túto problematiku doteraz nezavadil, uľahčite mu to.

Keep it simple!

Zvýrazňujte, oddeľujte a nezarovnávajte

Ľudské oko na internete funguje ako skener. Text najprv prebehne, a keď tam nenájde nič, pri čom by sa zastavilo, je problém. Preto sa nebojte používate tučné písmo, kurzívu či podčiarkovanie. Ale nepreháňajte to, nech to nevyzerá ako notový prepis.

Váš web nie je kniha, preto môžete robiť odseky po troch, štyroch riadkoch. Aj keď nás v škole pri oficiálnych prácach učili zarovnávať do bloku, na webe to nerobte. Postaráte sa o to, aby sa text lepšie čítal.

A ešte jedna rada – veľkosť písma je lepšia väčšia ako malá. Pretože funkciu lupy nepozná každý a keby aj, prečo by ju mal používať?

Nezabudnite na call to action

Predstavte si, že skladáte puzzle, 5000 kusové, veľké obilné pole a chýba vám vložiť posledný diel a skladačka je hotová. No vy sa zrazu postavíte a poviete, že sa vám už nechce. Dielo je nedokončené, hoci ste pri ňom strávili desiatky hodín.

A podobné to je aj s textom, ku ktorému nedáte žiadnu call to action. Zákazník číta, číta, hovorí si, že má záujem o vašu službu/produkt a zrazu je koniec článku a nevie čo má robiť.

Preto vždy na koniec článku dajte niečo, čo povie čitateľovi, čo má robiť. Napríklad aj nudné „chcem zistiť viac“ s prelinkom na inú stránku je dobré. Ale pozor, netlačte na pílu. Je to ako prvé rande, tiež vášho spoločníka nevoláte hneď do postele, ale ak sa vám to páčilo, pozvete ho na ďalšie rande.

Raz som videl veľký internetový banner na banku, ktorá ponúkala novú pôžičku. Na banneri bol napísaný jeden benefit a žiadne podmienky. A viete, aká tam bola call to action? „Chcem pôžičku“. Akú úspešnosť mohla mať takáto reklama? Nízku, lebo zbytočne tlačili na pílu.

Nezverejňujte text okamžite

Už sa neviete dočkať, keď dopíšete posledný riadok a svoje majstrovské dielo zavesíte na web. Počkajte s tým. Veľa ľudí radí, aby ste text nechali uležať 24 hodín a potom si ešte raz skontrolovali. Je to podobné ako Hemingwayovo: „Write drunk, edit sober.“

Pokojne stačí aj menej hodín, ale medzitým robte niečo iné – choďte si uvariť večeru, zabehajte si, pozrite si film – takto získate odstup a text už nebude ako vaše dieťa, ktoré je isto-iste dokonalé.

Nebojte sa zobrať mačetu a osekať text o zbytočné slová. Aj tu platí, že text nie je dobrý vtedy, ak už nemáte čo pridať, ale vtedy, keď nemáte čo odobrať. Sekajte až na kosť.