Ako rozpoznať nekvalitné SEO ponuky

6. 8. 2011

Každý tovar, a SEO nie je výnimkou, má svoje parametre kvality. Možno trochu netypicky ich má každý rozdielne. Ako potom nájsť tú „správnu“ kvalitnú ponuku optimalizácie? My, v Seocentrum, sa riadime jedným dôležitým pravidlom, ktoré naozaj funguje, a neberte to len ako frázu. Je to staré známe: „Spokojný zákazník je najlepšia referencia,“ a naopak nespokojný klient je to najhoršie.

Tí, ktorí si zakladajú na spokojnosti zákazníkov, z veľkej časti vyhrali. U nás tvoria noví zákazníci, ktorí prišli vďaka odporúčaniu, asi 50% z celkového počtu a ten trend je jasne stúpajúci. A vďaka tomu netreba investovať do PPC, netreba míňať peniaze na SEO (trochu paradox čo? :)) a neriešime ani printovú reklamu.

Ako nájsť lacnejšiu optimalizáciu a nebúchať si hlavu

Dobré referencie sú teda základom. Ako nájsť niečo lacnejšie a nepopáliť sa pri výbere? Treba povedať, že zlá (neodborná, amatérska) optimalizácia je horšia ako žiadna, a ja doplním, že krátkozraká optimalizácia je tiež zlo. O čom hovorím?

Parametre kvality sú rôzne, niektorí vsadia na rýchle dosiahnutie výsledkov, ale zle vyberú kľúčové slová, iní vsadia na dlhodobú optimalizáciu, ktorá sa môže predražiť, ale po skončení má krátky efekt. Takýchto háčikov, na ktoré sa chytia aj opatrnejší ako Jánošík, je veľa.

Ešte stále existujú jednotlivci a firmy, ktoré vynikajú v jednej činnosti, ale v snahe poskytnúť komplexnú starostlivosť, podchytiť si zákazníka úplne, skĺzavajú do oblastí, v ktorých nie sú ani zďaleka doma. Rozumiem snahe poskytovať kompletný servis, ale potom treba na tieto aktivity zabezpečiť odborníkov aj za cenu zníženia zisku. Tak to robíme aj my, takmer všetko ostatné, okrem optimalizácie, posúvame skúseným partnerom pre danú oblasť.

Registrácia do vyhľadávačov – zn. aspoň tisíc

Je vždy smutné nájsť napríklad úspešnú webdeveloperskú firmu, ktorá ponúka SEO a pri opise služby uvádza úplne hlúposti o výhodách vyplnenia kľúčových slov do hlavičky, o registrácií do vyhľadávačov za 160€, keď dobre vieme, že u nás je v podstate jeden vyhľadávač, niekoľko porovnávačov cien tovaru a 2-3 väčšie katalógy. Bežné sú ponuky registrácií do stoviek až tisícov katalógov pričom asi netreba hovoriť o minimálnom efekte, skôr až veľkej hrozbe sandboxu.

Zväčšíme vám pätičku webu

Ďalším neduhom (aspoň podľa mňa) je linkbuildig vedený formou výmeny odkazov. Čo myslíte, má odkaz z takejto stránky pre vás význam? Toto je bežná praktika aj pre známe agentúry a zasväteným je jasné prečo. Veď čo je ľahšie? Vymyslieť linkbaiting či hľadať zaujímavé zdroje, alebo rozposlať hromadný mail s ponukou výmeny?

Celý rozpočet na túto činnosť ostane agentúre a jediné čo je treba, je vymyslieť mail a už len vkladať odkazy. Ešte horšia forma žmýkania peňazí z neuvedomelých klientov je formou tvorby podporných webov za účelom výmeny. Vtedy sa dá táto činnosť natiahnuť aj na niekoľko mesiacov lebo: treba vymyslieť koncept, treba spraviť web, treba ho zaplniť obsahom, ďalší mesiac zaberie registrácia do katalógov, a kým sa dostaneme k samotnej výmene, blíži sa 3 mesiac.

A priori nie som proti výmene, ale trochu sofistikovanejšej. A aj to len ako forma doplnku k linkbuildingu, nie ako nosný produkt.  Aby bol tento odstavec úplný, treba dodať pravdepodobnosť odhalenia tejto laxnej techniky. To bude pre klienta prekvapenie, keď sa pri ďalšej aktualizácii algoritmu vyhľadávača prepadne. Veď čo už len je napríklad na takomto záhlaví prirodzené?

Takže to by boli registrátori do tisícky vyhľadávačov, ponuka SEO bez hlbších znalostí,  profi SEO agentúry meniace odkazy a do ďalšieho článku sa zmestia globálne firmy so študentmi a áno, aj PR weby.