Affiliate a SEO

31. 1. 2010

Skoro každý, kto má nejaký web, chce na internete zarábať. Spôsoby sú rôzne, ja sa dnes povenujem affiliate (alebo ak chcete partnerské programy) a jeho vzťahu so SEO. Aj keď sa môže zdať, že affiliate a SEO nemajú nič spoločné, nie je to pravda. Len nedávno (cca pol rok) robil Google veľké čistky v SERPe. Na konkurenčné slová ako letenkyubytovanie, sa na prvej strane umiestňovalo dosť affil webov. Dnes je to inak. Rozhodol som sa, že sa podelím o svoje skúsenosti a vedomosti, ale to len preto, že affil weby už nerobím :).

Google a jeho čistenie

Prečo to Google prečistil je dosť zrejmé – duplicita. Letenkové weby používali všade formuláre od najväčších predajcov leteniek, a tým poskytovali rovnaké služby ako X ďalších webov. O ubytovaní netreba ani hovoriť, väčšina týchto webov bola len iframe s pätičkou plnou odkazov.

Samozrejme, že iframe bol všade rovnaký, menilo sa len ID. Google nebude zobrazovať weby, ktoré majú rovnaké služby, ale ponúkne weby, ktoré sa nejak líšia. Keď sa na to pozriete z globálnejšieho hľadiska, uvedomíte si, že tieto affil weby (a nie jeden ani dva), sú vlastne len nejaké podporné minisites, ktoré dávajú odkazovú šťavu poskytovateľovi affiliatu. Hneď je jasné, že treba robiť niečo viac a niečo inak.

Ako sa vyvarovať pádu z dobrej pozície

Hlavné pravidlo je nebyť ovca a nerobiť to rovnako zle ako všetci. Nedávajte iframe na hlavnú stránku, ale textom a usporiadaním hlavného menu, priveďte návštevníka až k registrácii. Tento formulár by teda mal byť na svojej osobitnej (pod)stránke a čo je dôležité, treba mu priradiť nofollow, prípadne aj noindex.

Krásne sa to dá zabezpečiť cez robots.txt. Takto dáme jasne najavo, že daná podstránka nie je pre nás dôležitá, ale dôležitý je obsah. Návštevníci sa tam samozrejme dostanú. Obsah berte ako nevyhnutnosť. Najlepšie na tom sú affiliate blogy. Sú o lietaní, ubytovaní, wellness a iné. Tam je obsah samozrejmosťou, niečo iné sú však statické weby, ktorých je väčšina. Tie, keďže neponúkajú pridanú hodnotu, strácajú svoj význam. Tretí spôsob je trochu finančne náročnejší, ale jednoduchší. Nakúpiť (ideálne získať prirodzenou cestou) autoritatívne odkazy.