Ako na podporné weby

17. 12. 2009

Je zaujímavé pozorovať ako sa v SEO skokovo (mám teraz na mysli lokálny trh) menia trendy. Nie je to tak dávno, keď sa hromadne nakupovali odkazy len podľa rankov. Pamätné to inzeráty typu: „predám odkazy – PR 30 Srank 200“. Postupne sa tieto mylné fámy vyvracajú, ale zároveň vznikajú stále nové, je to zrejme nekonečný cyklus. K tým rankom sa teraz vracia directo, ale tak, ako je momentálne nastavené, sa pochová už úplne a samé. Ďalším míľnikom boli a aj naďalej sú PR weby. To, čo v zahraničí úspešne beží už roky, sa k nám dostáva až teraz. Ach, ako sme pozadu. Táto forma je vcelku zaujímavá, nabaľujú sa na ňu ďalšie služby. Niektoré sú kvalitnejšie (placla.cz), iné zneužívajú nevedomosti zákazníkov a nútia ich platiť za to, čo im v podstate nepomáha, skôr škodí (minimálne z hľadiska významu pre Google).

Poslednou formou, ktorá je tu síce už dlhšie, ale nie je o nej veľmmi počuť, sú tzv. podporné weby, alebo tiež microsites. Pozor nemýliť si tieto miniweby s MFA. Idea je jednoduchá – z nejakého dôvodu sa majiteľom, ktorí majú záujem o optimalizáciu, nedarí alebo nechce získavať odkazy len na hlavný web a takouto diverzifikáciou sa nepriamo snažia získať šťavu cez druhý web.

Ako každý spôsob má to svoje pre aj proti. Môže sa to zdať veľmi jednoduché, no opak je pravdou. Poviete si zaregistrujem pár domén, trochu ich prelinkujem medzi sebou, hodím do katalógov a keďže pôjde o long tail, budú mať návštevnosť raz-dva.

Ja túto formu nevyužívam, nemám na to vhodných klientov, a tak sa rád podelím o svoje vedomosti v tomto smere. V prvom rade si treba uvedomiť, či sa snaha a financie, ktoré budeme venovať vybudovaniu a propagovaniu týchto XY webov vyplatí a či by nebolo lepšie ju venovať len jednému webu.

Je známe, že nové weby nie sú dôveryhodné v očiach vyhľadávačov, a preto sa veľmi ťažko dostávajú na dohľadateľné pozície, rovnako sú veľmi náchylné na pád do sandboxu. Ďalšou prekážkou je fakt, ktorý potvrdil len nedávno Matt Cutts na Pubcon-e. Google si totiž všíma aj to, či vlastníte viac webov v rovnakom alebo podobnom odbore a ako s nimi pracujete. Spoločné vodítko môže byť napríklad SK-NIC ID, Google Analytics, Google Adsense atď.

Ďalšie veľké mínus, ktoré mi napadne v spojitosti s vekom domén, je ich výnam. Čo myslíte, akú silu vám takýto web prenesie na váš cieľový projekt? Žiadny trust rank, len lacné linky z katalógov a PR webov, pár recipročných odkazov? Najväčšou začiatočníckou chybou je vzájomné prelinkovanie medzi týmito novými webmi.

Výsledok – sandbox a vyhodené prostriedky. Obsah je dôležitý, a tak si treba spočítať či máme čas a financie vyčlenené na to, aby ho niekto tvoril. Modifikované a preložené texty určite nie sú dobrým štartom. Hosting a domény tiež niečo stoja. Toto všetko si treba zrátať.

Z môjho pohľadu sa na krátkodobé výsledky tvorba podporných webov absolútne nevypláca. Pracnosť sa násobí počtom webov a všetko toto úsilie sa dá smerovať inde. Weby nemajú váhu na to, aby zásadne zmenili pozície hlavného webu. Môžete namietať, že predsa mikroweby sú úzko zamerané na jeden produkt/službu, moja odpoveď je: spravte si ďalšiu landig page na hlavnom webe, je to jednoduchšie.

Aby som ale nebol úplne negativistický voči tejto forme, tak jediné východisko vidím vo výmene odkazov. Síce aj to je prehliadnuteľné, ale zrejme jediná normálna forma. Samozrejme nie recipročne, ale 3 a viac smerné výmeny s obsahovo podobnými webmi. Z minisite na partnerský web a odtiaľ na hlavný web.

Ak by boli webíky kvalitné, tak po nejakom čase (1 a viac rokov) by som sem tam pridal link aj priamo. Nikdy však neodkazujte z cieľového webu nazad na podporné weby. Dalo by sa určite popísať toho oveľa viacej, ale tie základné tézy som obsiahol a snáď som na nič nezabudol.

Dúfam, že vás článok zaujal, teším sa na otázky, prípadne iné názory v komentároch.