Čo je sandbox a ako sa ho zbaviť?

25. 3. 2010

Nad zverejnením tohto článku som dosť rozmýšľal. Osobne mám toho prečítaného dosť, ale s podobnou informáciou som sa nikde nestretol. Takže sú len dve možnosti: buď sa o to ešte nikto nechcel podeliť, alebo na to ešte nikto neprišiel (o čom ale pochybujem). Preto by som bol rád, ak o tom niekde stratíte slovíčko, hoďte aj odkaz na originál, teda sem.

Čo je sandbox?

Zisťujem, že blog čítajú aj úplní nováčikovia, tak najskôr v skratke vysvetlím, čo je sandbox. Sandbox je ochranný mechanizmus Googlu pred SEO spamom (Seznam má vraj niečo podobné). Je to bežný postih za prehnaný linkbuilding. Pod slovo „prehnaný“ môžeme zahrnúť napríklad rýchly nárast odkazov, odkazy z nekvalitných zdrojov, odkazy s rovnakým anchor textom, rovnaké umiestnenie a ďalšie bežné chyby, ktoré sa robia pri linkbuildingu. Na otázku „kde je hranica“, odpovedám „neviem“, treba mať svoje skúsenosti a odhad, presné čísla neexistujú.

Ako zistím, že som v sandboxe?

Opäť prezradím svoje osobné know-how. Doteraz som vypozoroval v podstate 2 formy sandboxu. Ak sa váš web prepadne z pozície a nie je nikde na dohľad, ste v sandboxe. Postihovaná býva len konkrétna url, ale ako som nedávno zistil, je to buď na konkrétne spojenie, alebo úplne. Ak ste spozorovali takéto chovanie, spravte nasledovné kroky: zadajte do Googlu parameter site:url (pod url samozrejme konkrétna adresa), ak je url zaindexovaná, na 99% pôjde o sandbox efekt. Ak nie, počkajte  nejaký čas cca mesiac, a všetko by sa malo vrátiť do normálu. Krok 2. platí len pre penalizovanú stránku. Zadajte do vyhľadávača výraz, ktorý musí vyhodiť len váš web, niečo na spôsob: „kľúčové slovo Seocentrum.sk“, ak sa ani vtedy neobjaví konkrétna url, ale napríklad iná podstránka, pôjde o penalizáciu na konkrétnu url bez rozdielu na hľadaný výraz.

Takže, už sme zistili, či je náš web v sandboxe, alebo je len momentálne deindexovaný, zistili sme či ide o penalizáciu na konkrétne spojenie, alebo je penalizovaná celá url a teraz, ako z toho von?! Všeobecné rady hovoria a kontinuálnom získavaní kvalitných odkazov, či čakaní aspoň polroka až rok.

Skúste moje riešenie

Za seba musím povedať, že doteraz som s týmto problém nemal, ale aj majster tesár sa utne, zrejme dôsledok rýchleho nárastu odkazov. Podľa postupu vyššie, ktorý som za roky vypozoroval, som si vyvodil druh penalizácie, a vyšlo mi, že ide o tú najhoršiu. Napadlo mia vyskúšať klasické 301 presmerovanie na novú podstránku, keďže penalizovaná je konkrétna url. Takto by som zachoval všetky odkazy a ich sila by sa preniesla na novú url. Po nasadení presmerovania sa do 24h objavila stará url vo výsledkoch, zároveň počítam s tým, že Google časom prepíše starú url za novú a všetko bude OK. Rovnako je ale možné, že bude penalizovaná aj nová url, čo však nepredpokladám, každopádne za pokus to určite stojí.

Teším sa na vaše reakcie, ak vám niečo podobné napadlo už dávno, prípadne to používate dlhšie, hoďte do komentárov vaše skúsenosti, aj tak je to už vonku :) .