Google instant – pár postrehov

10. 9. 2010

Google už nejaký čas testuje novú „fičúru“ pod názvom Google Instant. Ako sám píše, ide hlavne o šetrenie času pri vyhľadávaní, takže nejde o úpravy či väčšie zásahy do vyhľadávacieho algoritmu. Denne vraj dokáže ušetriť spolu 11 hodín. Čo to ale znamená pre bežných ľudí a čo pre SEO? Ale pozor, táto úprava beží zatiaľ len na Google.com.

Nasledujúce vety sú len moje úvahy, neberte ich ako holé fakty.

Je dôležité si skúsiť takéto vyhľadávanie na vlastnej koži. Mňa osobne trochu mätie, keď sa mi behom písania prvých písmen prehadzuje (dá sa povedať refreshuje) stránka. Niektorým to možno prekážať nebude a svoj výraz si dopíšu dokonca, no určite veľká časť bude taká, ktorá s pripísaním každého ďalšieho písmenka skontroluje prvých pár výsledkov, či to nie je to, čo hľadali a kliknú.

To sú zrejme jediné možnosti, ktoré sa ponúkajú. Zatiaľ sa dá instant vypnúť, uvidíme keď sa rozšíri, či táto možnosť bude stále k dispozícii. Už teraz je ale jasné, že väčšina laikov to skrátka nebude vedieť vypnúť, lebo nebudú vedieť, že to vypnúť ide.

Aké zmeny to prinesie?

Myslím si, že podstatná časť ľudí začne a tiež skončí na 1. strane výsledkov vyhľadávania. Ak nenájdu to, čo hľadajú, vyšpecifikujú lepšie svoj dopyt. Taktiež si trúfam odhadovať, že dosť ľudí začne viac používať našeptávač pravdepodobných slov. Ich výber sa zúžil z 10 na 5, či je to lepšie ťažko povedať.

Veľa sa hovorí o skracovaní dopytov, teda menej tzv. long tail-u. Je to logická úvaha, pretože kým človek napíše dlhšie spojenie, google už zobrazí výsledky pre jeho kratší tvar. Napríklad SEO optimalizácia, ale výsledky sa zobrazia už pri slove SEO, no a v podstate sú to tie výsledky, ktoré sa hľadali.

Viac návštev začne zrejme prúdiť cez long tail, ktorý poradí Google, teda nie cez výrazy, ktoré ľudia sami vymyslia, ale ich konečný tvar upresní našeptávač. Stále je dosť ľudí (ako môj otec), ktorí pri písaní pozerajú na klávesnicu a teda nebudú sledovať, čo im Google ponúka, až kým dopyt nedokončia.

Hovorí sa o posilnení PPC inzerátov, práve preto, lebo sú úplne navrchu.

Som veľmi zvedavý, aký dopad to bude mať na Adwords nástroj, ukazujúci čísla mesačných hľadaní. Či Google nedokončené výrazy započíta ako dokončené, pretože také výsledky poskytol, alebo ich nezapočíta vôbec? Ľahko sa totiž stane, že pri písaní slovo nedokončíte, pretože výsledok sa už zobrazil, no a vy kliknete. Ako sa to tiež ukáže v Analytics? URL budú tiež na nepoznanie, pretože pribudne veľa nových parametrov.

Záverom som chcel pripomenúť, že netreba zabudnúť na ľudí ako ja, ktorí hľadajú priamo cez browser, a teda sa s Google priamo nestretnú, až pri zobrazení výsledkov.

Čo z toho vyplýva pre SEO?

Zatiaľ si dovolím odhadnúť, že nič podstatné. Zrejme sa bude treba viac sústrediť na top kľúčové slová a menej na long tail. Pri hľadaní si dlhšie spojenia preťuknúť cez našeptávač. Cieľ dostať spojenia medzi výsledky na prvú stranu a medzi prvé celkovo stále ostáva. Nech rozmýšľam, ako rozmýšľam, iné komplikácie mi nenapadajú.

No a čo vy. Aké myslíte že to bude mať dopady na zvyky pri vyhľadávaní a vyhľadávanie celkovo?