Kto vás pochváli, keď nie vy sami?

31. 12. 2009

Dobrá povesť na internete a zvlášť pri podnikaní je dôležitá. Buduje sa tažko a dlho, ale stratiť ju môžete jedinou chybou. Rovnako dôležité sú referencie, dobré výsledky a spokojní zákazníci. Na ich základe potom dostávate ponuky (tak ako ja), v opačnom prípade musíte hľadať a oslovovať potencionálnych klientov sami.

Tak to robia mnohé agentúry a veľkej časti ľudí (tak ako by to vadilo aj mne) tieto ponuky prídu ako otravný tele-spam. Veď sami určite poznáte rôzne tele-ankety, ponuky liekov a super produktov.

V momente, keď ponúkate vy, dostávate sa do nevýhody. Treba argumentovať prečo práve vy a zväčša je nutné hýbať s cenou a zľavovať. Naopak, keď si nájdu vás, je to jednoduché. Hodíte cenu a tým to hasne. Klient si vás pre niečo vybral, a preto si môžete viac dovoliť, klásť si podmienky (odkaz na webe, použitie štatistík do ďalšej referencie, nejaká forma odmeny za lepšie výsledky, atď.)

Pri podnikaní je dôležité dať o sebe nejako vedieť a svoje kvality podložiť. Toho sa dá docieliť rôznymi spôsobmi. Jedným z nich je mať firemný blog, na ktorom sa podelíte o svoje vedomosti a ostatní tak uvidia, že aspoň viete, čo robíte.

Toto spadá do úvahy len ak naozaj viete, čo robíte, inak vás hneď prekuknú :). Ďalšou a najlepšou možnosťou je, keď o vás dajú echo samotní klienti, odporučia vás svojím priateľom a známym. Predpokladať sa dá, že si služby znovu objednajú aj oni, alebo vám pridelia viacero práce svojich webov naraz.

No a poslednou možnosťou je dať vedieť sám o sebe. Skromnosť musí ísť stranou. Publikujte svoje výskumy a pokusy, zverejnite prípadové štúdie a referencie. Nutnosťou je si nevymýšľať a publikovať len také výsledky, aké reálne boli dosiahnuté, bez skresľovania. Vyhraďte si na webe časť, kde budete uvádzať citáty, ktoré vám (alebo o vás) klienti povedali, v ktorých vás chvália.

Pre úplnosť by bolo potrebné uviesť aj mnohé ďalšie formy selfproma akými sú napr. reklama na facebooku, twitteri, PPC kampane, offline promo (listy, letáky, telefonické ponuky, plagáty), dobrá spiolupráca s blogerm a internetovými komunitami, ktoré vás potom tiež radi odporučia ak ich presvedčíte o vaších kvalitách.

Vždy sa nájdu aj takí, ktorí nemusia svoje referencie nikde uvádzať, možno nemajú ani poriadne webstránky, a predsa sú úspešní a žiadaní. Každý si musí nájsť tu svoju cestu, ja sa snažím kombinovať viacero možností, ktoré mi internet ako otvorené médium ponúka.

A čo vy, akou formou sa prezentujete vy alebo vaše služby?