Mať weby pod Google Webmaster Tools je povinnosť

23. 7. 2012

Alebo aspoň pokiaľ nastal problém. Zdá sa vám, že vám klesli pozície, alebo ak nesledujete pozície, že vám klesá návštevnosť z organiky? V týchto časoch je to celkom možné. Chcete vedieť 3-4 možné (a aj najčastejšie) dôvody? Pre lepšie pochopenie vašich webov, budete potrebovať účet pod GWT, ktorý sa medzičasom stal naozaj zaujímavým analytickým nástrojom a najnovšie aj komunikačným kanálom medzi Google a majiteľmi webov. Google totiž už dlhšiu dobu nepoužíva zastaraný sandbox a globálny ban, ale osvojil si nepríjemnejšie tresty.

Ak nespomeniem jasný dôvod akým je používanie black hat techník (komentový spam, spam .edu domén, skrývanie odkazov, skrývanie textu, neprirodzené odkazy, atď.), ostanú nám bežné situácie, ktoré je niekedy od seba veľmi ťažko rozoznať.

1) Google dance

Ak spozorujete, že vám každých pár hodín, či pár dní pozície výrazne lietajú, bude to zrejme Google tanec. Prichádza zhruba raz za tri mesiace a trvá aj vyše týždňa. Dá sa rozoznať aj podľa toho, že zrejme nebudete jediný, komu pozície výrazne „tancujú“. Nie je to nič výnimočné, ak sa prepadnete na týždeň aj o 1-2 strany nižšie.

Riešenie – čakať.

2) Algoritmický postih

Panda, Penguin, jeden horší ako druhý. Pravdou ale je, že sa SERP viditeľne čistí od MFA. Vidno to v šperkoch, ubytovaní, letenkách, cestovaní. Nebudem rozoberať dôvody, skrátka ide podľa Google o porušenie zásad kvality ich príručky. Dôsledky sú rôzne, zväčša celoplošný postih webu (niečo ako ban), pád návštevnosti aj o viac ako 50%, úplná strata pozícií.

Riešenie – napraviť podľa príručky možné prehrešky a dať si web posúdiť.

3) Nevinná obeť algoritmu

Občas sa to stane. Hľadáte a hľadáte, no problém nevidíte. Vtedy treba použiť riešenie z bodu 2) a možno sa ukáže, že chyba nie je na vašej strane. Príznaky sú samozrejme rovnaké ako v bode dva.

Riešenie – viď. bod 2).

4) Deautorizácia odkazov

Príznak je jediný – prepad pozícií. Google sa zrejme nepozdávajú niektoré (asi nie všetky, inak by nastal bod 2) odkazy a namiesto väčšieho trestu neberie do úvahy odkazy, ktoré podľa neho nie sú prirodzené. Tým samozrejme prídete o pozície, ktoré ste si formou týchto odkazov zabezpečili. Prepad býva menší a pozície sú dohľadateľné. Vtedy Google však netreba zbytočne upozorňovať a žiadať o znovuposúdenie webu cez spomínaný GWT, ale budovať odkazový profil iným spôsobom.

Ako to Google prekukol? Máte odkazy v pätičkách, v sidebaroch, na netématických weboch, rovnakého druhu, cez výmenné služby, formou jednoduchej výmeny, odkazy cez vlastné prelinkované portfólio, cez linkwheel, z mikrostránok bez trustu, s rovnakým anchor textom, smerujúce na jednu – dve url, z nekvalitných stránok? Každý si nájde odpoveď, skôr aj viacero. Možností je ale ešte viac.

Riešenie – vybudovať zdravý odkazový profil.