Nie je odkaz ako odkaz

29. 5. 2010

Skusenejších čitateľov blogu týmto článkom zrejme neohúrím, na druhú stranu si myslím, že po prečítaní ľutovať nebudú. (Skoro) každý, kto sa niekedy aspoň trochu snažil získať odkazy pre svoj web vie, že nie je odkaz ako odkaz. Je to dané vývojom vyhľadávačov, ktoré neustále menia váhy rôznym parametrom tak, aby čo najlepšie napodobňovali správanie ľudí a samozrejme čo najlepšie eliminovali pokusy umelo meniť výsledky vyhľadávania. Za všetky spomeniem snáď veľmi obľúbené pätičkové výmeny.

S postupom času sa samozrejme menia váhy aj ostatným faktorom vstupujúcim do hodnotenia stránok. Pomaly klesá význam odkazov, title a naopak stúpa význam veku a dôveryhodnosti domény. V tomto článku by som rád trochu stručnejšie rozobral rôzne prípady odkazov.

Odkaz z viacerých domén je lepší ako viac odkazov z jednej domény

Preto pri posudzovaní konkurencie v odbore treba brať do úvahy hlavne počet jednotlivých domén, nie celkový počet odkazov. Nie je nič neobvyklé na otázke typu: „Ja mám tisíc linkov a oni majú 50, ako je možné že sú predo mnou?“

Odkazy z unikátneho obsahu majú väčšiu váhu ako inde umiestnené linky

Veľký boom zaznamenávajú PPP (pay per post), teda hovorovo povedané PR články. Je to hlavne tým, že odkazy sú situované do textu a ten je zase zväčša umiestnený niekde v strede webu. Takéto odkazy sú hodnotnejšie ako linky zo sidebarov, pätičiek, či rôznych líšt.

Odkazy umiestnené vyššie v kóde sú významnejšie ako tie nižšie

Na základe jednoduchých pokusov, ktoré si každý môže spraviť aj sám, sa potvrdilo, že odkazy umiestnené vyššie v kóde majú väčšiu váhu ako tie nižšie situované. Je to ďalší dôvod, prečo nemeniť desiatky odkazov do pätičky.

Stránky odkazujúce na spamové weby devalvujú hodnotu všetkých odkazov

Odkazy z webov, ktoré odkazujú na nerelevantné, či „zakázané“ (tzv. bad sites) stránky, znižujú význam ostatným odkazom. Takéto odkazy môžu byť ošetrené aj reláciou nofollow. Preto treba dávať pozor, odkiaľ odkazy beriete (kupujete), aby ste zbytočne nevyhodili financie.

HTML odkazy sú čiastočne hodnotnejšie ako odkazy cez obrázky

Ak máte web na ktorom môžete využiť traffic cez obrázkové vyhľadávanie, určite ku všetkým vyplňte alt. Ak ale plánujete niečo robiť aj s externými odkazmi, odporúčam skôr využiť klasický html odkaz s anchor textom. To platí hlavne pre konkurenčnejšie odbory. Odkazy cez obrázky, aj keď s vyplneným alt-om, majú nižšiu váhu ako odkazy klasické.

Určite by sa dalo spomenúť mnoho ďalších faktorov ktoré vplývajú na silu odkazov ako dôveryhodnosť, čerstvosť, kvantita, rôzne iframy a noscript, blízkosť k autoritám a ďalšie, ale zatiaľ takto.