Význam kľúčových slov v doméne pre SEO

14. 10. 2010

Za posledný rok sledujem rastúci význam kľúčových slov v doméne. Pár rokov dozadu to bolo naopak, vtedy Google význam kľúčových slov v doméne znižoval, no teraz sa váhy posúvajú trochu iným, a myslím, že správnym smerom.

Google prechádza od krátkodobých a ľahko ovplyvniteľných vecí, ako sú onpage (titulky, prelinkovanie, čistý a sémantický zdroják, hustota slov) na veci z krátkodobého pohľadu ťažko ovplyvniteľné, tj. vek domény, kľúčové slová v doméne (samozrejme nie „spam“ typu online-dovolenky-lacno.sk), kvalitné stabilné odkazy a s nimi prichádzajúci trustrank a celkovo „zdravý“ a čistý odkazový profil.

Pozor na SEO mantru

Viem, že mnohí so mnou nebudete súhlasiť, ale ani nemusíte :) Keď tak prechádzam internetové diskusie ľudia málo zbehnutí v obore, majú tendenciu preberať názory iných a je ťažko ich potom čo i len prinútiť zamyslieť sa nad odlišným názorom.

Večné témy ako význam pageranku v odkazoch, pätičkové odkazy, hustota kľúčových slov sú skrátka zažité a každý vie, ako to má byť správne, taká SEO mantra. Len málo ľudí postrehne zmeny, ktoré sa udiali. Vidia iné chovanie výsledkov ako je zvykom, hľadajú a porovnávajú, a tak získavajú náskok.

Preto stále tvrdím, že jeden človek skrátka nemôže byť profesionál na SEO, PPC, grafiku a ešte aj na programovanie. Preto nepoužívam skoro žiadne SEO nástroje, ktoré uľahčujú správu kampaní, hľadanie a dávajú hneď výsledky, vtedy by mi takéto veci unikli.

Odlišné pohľady

Ja osobne mám napríklad dosť odlišný pohľad na title, na hustotu kľúčových slov v texte (aj keď samozrejme nepopieram význam obsahovej časti, ale na to byť úspešný, skrátka nemusím mať na webe 30x slovo parfém), celkovo na onpage faktory a čo je aj obsahom článku, na význam slov v doméne 2. rádu pre SEO.

Nie som si úplne istý významom kľúčového slova v doméne 3. rádu, kde nejaký väčší význam bude, ale aby som preto zakladal toto, to nie. To mi pripomína, dokončiť koncept článku o prehnanej optimalizácii – preoptimalizovaní webu.

K tomuto zisteniu ma priviedla bežná prax (nie je to obrovský objav), kde si všímam posuny konkurenčných webov na rôzne spojenia, skúmam ich a tiež ich odkazový profil. Nie je to 1.x, keď som si všimol, že doména zhodná s hľadaným výrazom sa dobre umiestňuje vo výsledkoch vyhľadávania.

Stačí už len pozrieť obsah a odkazy a zistíte, že tie odkazy sú úplne slabé, bežne katalógy, nejaké výmeny, a tým to končí. Malé MFA a predsa je na tom tak dobre. Ďalšie výrazy už ale nepokryje. Viem, že vám prebleskne hlavou myšlienka ďalších vecí, ktoré tam hrajú rolu, ale skrátka nie je to prvýkrát, keď som sa s tým stretol.

Stačí si pozrieť jeden príklad za všetky. Pomerne mladá doména, obsahovo dobre spracovaná, ale o nič horšie ako ďalšie dve za ňou. Keď sa zameriate na odkazy zistíte, že je tam prelinkovanie českého a slovenského eshopu a zápisky v katalógoch.

Aby bol článok úplný, nesmiem zabudnúť na ďalší efekt takejto domény, a tým sú odkazy obsahujúce kľúčové slová, už pri základnom odkaze www.klucove-slovo.sk, pričom kľúčové slovo je aj názov webu, resp. domény.

Postrehli ste aj vy nejaké zmeny parametrov, ktoré majú iné váhy ako sa bežne traduje?