Odkazový profil webu

7. 3. 2010

V tomto článku by som chcel trochu priblížiť, ako by mal vyzerať správny odkazový profil webu. Najskôr je treba povedať, že stav, o ktorom budem hovoriť je ideálny, takže nie vždy je dosiahnuteľný, ale mali by ste sa mu pri tvorbe odkazov čo najviac priblížiť.

Na čo si dávať pozor

Ideálne by bolo tvoriť nový a pre ľudí zaujímavý obsah, a takto ich na web prilákať a „prinútiť“ ich aj na web odkazovať. Nie vždy to tak je a čo je horšie, nie vždy sa to tak dá. Zoberme si napríklad eshop s PC komponentmi. Tvoriť zaujímavý obsah je dosť ťažké, aj keď nie nemožné.

Konkurencia je veľká a poskytuje presne to, čo aj náš eshop. Ako presvedčiť Google, že náš mladší, novší web je lepší ako tie staršie, zabehnuté? Vek spomínam preto, lebo je dosť dôležitým kritériom pre radenie výsledkov, čo horšie nevieme ho ovplyvniť.

Možno niektorých prekvapím, ale samotná on-page optimalizácia je len mizivým percentom celého úspechu, aj keď samozrejme pri konkurenčnom odvetví je nutná. Skôr ako nejaké „háčka“, strongy, atď. by som upozornil na dôležitosť dobrej a pre návštevníkov logickej architektúry webu.

Aký je ideálny odkazový profil webu

No a takto sme sa okľukou dostali späť k tomu dôležitému – odkazom (odkazový profil webu). Odkazy ako také majú dvojitý zmysel (aj keď koniec koncov, ide o to isté). Odkazy zvyšujú dôveryhodnosť domény, čo je momentálne stále dôležitejší faktor pri radení výsledkov a stále naberá na význame. Druhý zmysel je zlepšovanie pozície vybraných spojení vďaka anchor textom. Mňa osobne zaujíma hlavne ten prvý dôvod, väčšinu ostatných skôr ten druhý :). V krátkosti vysvetlím prečo a vy si urobte svoj názor.

Pri zvyšovaní trust ranku sa nám plošne zvyšuje návštevnosť na longtail, prichádzajú nové vstupy cez výrazy o ktorých ste ani nevedeli a neoptimalizovali na ne, takých môže byť pokojne aj 90% z celkového počtu. A teraz si to porovnajte so vstupmi na kľúčové slová, pre ktoré optimalizujete, pripočítajte námahu a vynaložené financie na dosiahnutie dohľadateľných pozícií.

No, nakoniec je článok trochu o niečom inom ako som chcel, tak prihodím pár bodov k zásadám linkbuildingu a snáď niekedy v ďalšom článku (ak bude záujem) vysvetlím jednotlivé body podrobnejšie alebo pokojne, ak nebude niečo jasné, odpoviem v komentároch, diskusia je pod každým článkom vítaná.

  1. Rôznorodosť umiestnenia odkazov – v texte, v menu, sidebar, prípadne okolie pätičky, vyhýbať sa side wide odkazom
  2. Rôznorodosť použitých anchor textov – používanie rovnakého spojenia môže viesť k sandbox efektu
  3. Relevantné odkazy majú veľkú váhu, ešte lepšie sú odkazy z autorít a úplne najlepšie sú odkazy z autority daného oboru (ďalší dôvod prečo nie hromadné pätičkové výmeny halabala).
  4. Kontinuálnosť tvorby odkazov – nárazový linkbuilding môže znamenať sandbox, záleží na ďalší faktoroch
  5. Nezabudnite, že index nie je jediná stránka, linkujte aj na ďalšie podstránky
  6. Skúste získať trvalé odkazy, časté miznutie odkazov a znovuobjavenie väčšieho počtu môže mať neblahé následky
  7. Vyhýbajte sa linkom z nekvalitných zdrojov, pochybné katalógy, rôzne PR weby, kde publikujú všetko od hazardu až po erotické pomôcky
  8. Hovorí sa, že odkazy by mali ísť len z webu rovnakého jazyku, to si celkom nemyslím, no napriek tomu, bude určite lepšie ak aspoň 90% odkazov toto pravidlo dodrží

Aj napriek týmto a mnohým ďalším zásadám sa stále stretávam s tým, že weby, ktoré očividne porušujú pravidlá (farma webov vzájomne prelinkovaná, hromadné výmeny do pätičiek) sú dobre umiestnené aj na viaceré výrazy. Zrejme aj preto Google prosí o pomoc s odhaľovaním týchto nezbedníkov. Musíte byť ale prihlásený cez Google Account. Mnohí si nedajú povedať a stále používajú tieto praktiky. Treba si však uvedomiť, že to môže mať krátke trvanie, na rozdiel od „poctivých“ odkazov, získaných čistým spôsobom.