Prečo odkazy nevymieňať

7. 6. 2010

Existuje nieľko dôvodov prečo odkazy nevymieňame a neodporúčame to ani našim klientom. Naopak, existuje len jeden dobrý dôvod, prečo takúto formu linkbuildingu využiť, a tým je jednoduchosť (lenivosť).

Aké to je z pohľadu klienta

Celkom ma prekvapuje, že aj väčšie a skúsené agentúry, ktoré linkbuilding ponúkajú, používajú túto archaickú formu. A čo je ešte horšie, po registrácii do katalógov je to ich hlavná činnosť. Z pohľadu klienta to vidím takto:

Najmem si na SEO ľudí, čo tomu (zrejme) rozumejú a nechám si poradiť. Keď tvrdia, že výmena odkazov je dobrá a na vyhľadávače zaberá, budem im veriť. Skúsenejší klient by ale mohol namietať, prečo platím nemalé peniaze agentúre, ktorá len osloví niekoľko desiatok webmasterov s ponukou výmeny.

Takže všetky výdavky na tvorbu odkazov skončia na účte agentúry. V lepšom prípade skončím s pätičkou plnou ako-tak relevantných odkazov, ktoré naozaj zaberú. V tom horšom skončím len s nevkusne preplnenou pätičkou odkazov, ktoré sú na nič. Navyše môže ešte uškodiť. Keď nie hneď, neskôr (trúfam si povedať) určite. Dokonca aj vždy (za Googlom) zaostalý Seznam už dlhšiu dobu takéto weby ľahko nachádza a úspešne tvrdo penalizuje.

Keď klientom hovoríme, že SEO je lepšie ako PPC, je to hlavne preto, že nadobudnuté pozície sú dlhodobé, web je upravený a klient samotný je poučený, ako ďalej pokračovať. Vždy dbáme na to, aby odkazy boli kvalitné, ak sa dá aj trvalé, a aby naozaj spĺňali to, čo majú. Nemôžeme a nechceme zobrať peniaze s vedomím, že v budúcnosti naše počínanie môže viesť k opačnému efektu, za akým bolo vynaložené. Keby mám teda zhrnúť prečo nepoužívať výmenu odkazov:

  • neúčelne vynaložené peniaze
  • ľahko odhaliteľná taktika linkbuildingu
  • často penalizovaná znížením rankov a stratou pozícií
  • málo účinná forma s pomalým nábehom
  • neustála potreba kontroly, či je odkaz stále na mieste
  • časté porušenie dohody o počte, umiestnení alebo relevancii ostatných odkazov
  • výmeny s nekvalitnými webmi

Kedy odkazy meniť a ako

Ja odporúčam len pri konkurenčných odboroch s vyhliadkou na dlhodobú prácu. A aj to spraviť výmenu rafinovanejšie, teda napríklad z textov a cez web tretej strany. Vhodné napríklad pre portfólio podporných webov, kde sa weby zamerajú na úzko špecifikované produkty a zároveň sa využijú na beznákladový linkbuilding formou výmien. Znova však treba dbať na všeobecné pravidlá a vhodne to nakombinovať, aby to naozaj malo svoj význam.