Sú pätičkové odkazy naozaj mŕtve?

30. 12. 2009

Je čas voľna, čas, kedy by sa dalo povenovať aj vlastným projektom. V podstate mám už len jediný projekt, ktorý mi ostal a ten čo ma žíví – Seocentrum. Nedávno som pozeral trochu konkurenciu, veď kde sa dá lepšie inšpirovať? Trochu ma to nabudilo a dal som si záväzok, že okrem občasného písania článkov sem na blog (čo je určite dôležité), moja ďalšia činnosť bude linkbuilding (konečne by sa zišlo). Url konkurenčného webu zámerne neuvediem, aby som náhodou nepomáhal, alebo neškodil, myslím, že pre význam článku to vadiť nebude. Celý tento článok sa nesie v teoretickej nôte.

Takže situácia je nasledovná. Web je celkom dobre umiestnený na dve konkurenčné frázy v našom odbore. Vek je čosi cez dva roky, čo nie je veľa. Keď som si však prechádzal zoznam odkazov, zistil som, že okrem pár katalógových zápiskov sú tam len čisto pätičkovo/sidebarové odkazy a k tomu site wide (odkazy na homepage + na všetkých podstránkach).

Podľa všeobecných pravidiel by tento web teda nemal byť dobre umiestnený, keďže je jasné, že tie linky sú neprirodzené. Tie linky nie sú recipročné, čo je určite dobré a striedajú sa tam tri anchor texty. Sú umiestnené v pätičkách medzi x ďalšími odkazmi, prípadne v sidebare webu. Aké teda môžeme vyvodiť závery?

Hneď prvé čo mi napadlo bolo, že to s tými site wide linkami nebude až tak horúce. Je dosť možné, že Google to zo začiatku moc neberie, ale keď webu začne trochu veriť, „zožerie to“ a budú mu dobré aj tie. Takže nejak úplne vyčleňovať celostránkové linky sa nevyplatí.

V podstate aj odkazy pre samotné Seocentrum nie sú úplne podľa príručky. Pár katalógov, pár odkazov od klientov a pár odkazov z blogov. Takéto odkazy som tvoril za účelom pokusu. Nechal som svojich klientov (len asi 5) umiestniť odkazy. Výsledky boli zo začiatku dosť rozporuplné, ale behom pár mesiacov sa web dobre ustálil na výraz „seo optimalizácia“ (hľadanosť výrazu za november 880 x).

Všimnite si, že nikde nepíšem o výmenných odkazov, ale o jednosmerných linkoch, v nie moc preplnených footeroch. Svoj názor na túto vec si spravte sami, ten môj som vám prezradil. Tento príklad trochu naburáva ten boom okolo PR článkov a odkazoch niekde v texte, nie? :)